Via tjänsten Mitt PTJ kan du chatta med Kattegattklinikens personal från din mobil, dator eller surfplatta. Du får en medicinsk bedömning av dina besvär och råd om behandling. Du kan få ett recept om din läkare bedömer att det behövs.
När du är inloggad får du svara på ett antal frågor, på samma sätt som när du besöker vårdcentralen. Det är viktigt att du svarar så noggrant som möjligt. Vi gör vår bedömning baserat på dina svar och återkommer till dig med en bedömning så fort som möjligt. Svarstiden är vanligtvis inom två timmar under tjänstens bemanning vardagar 08.00-15.00.
Om det behövs ett provsvar för att kunna göra en bedömning sker provtagningen på vårdcentralen på samma sätt som vid ett fysiskt besök. När svaren på dina prover har kommit in fortsätter du dialogen med oss digitalt eller fysiskt.
Alla besvär går tyvärr inte att lösa digitalt. Om vi bedömer att ett fysiskt möte behövs, hjälper vi dig att boka en tid på vårdcentralen. Där får du får fortsatt hjälp.
Besök som resulterar i ett fullföljt läkarbesök via chatt eller video kostar som ett vanligt läkarbesök hos vårdcentralen: 200 kr. Vid ärende som sjuksköterska hanterar via chatt eller video kostar ett besök 100 kr, om det bedöms mer komplicerat än vanlig telefonrådgivning.
Ytterligare information finner du i Mitt PTJ under Kostnad och betalning.